تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/02/25 - 09:02
کد خبر: 470226

نگاهی بر حواشی انتخابات یک کشور همسایه؛

دور دوم سرنوشت‌ساز/ پیش بینی دور دوم انتخابات ترکیه

دور دوم سرنوشت‌ساز/ پیش بینی دور دوم انتخابات ترکیه

در همین رابطه نظرسنجی‌های پولیتیکو نیز نشان می‌دهد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده می‌شود و قلیچداراوغلو با ۵۱ درصد رای می‌تواند اردوغان را با ۴۹ درصد شکست دهد و به ریاست‌جمهوری برسد. با این حال هر کدام پیروز شوند قریب به نصف ترکیه به او رای نداده است یعنی دولتی متزلزل خواهد داشت.

به گزارش گروه بین الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ترکیه دیروز از ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز شد، تا صاحبان کرسی ریاست جمهوری و ۶۰۰ عضو پارلمان این کشور برای یک دوره پنج ساله مشخص شود. شمارش آراء و اعلام نتایج «به صورت غیررسمی» نیز از همین دیشب شروع شد. اگر نامزدِ حزبِ حاکم نتواند ۵۰ درصد آراء را کسب کند انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

به هر حال این انتخابات روشن خواهد کرد که «رجب طیب اردوغان» که از سال 2003 تا کنون، یعنی 20 سال، در رأس قدرت بوده است برای 5 سال دیگر در قدرت می‌ماند یا مسند خود را به مخالفان تسلیم خواهد کرد. گفتنی است، اردوغان از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ نخست‌وزیر ترکیه بود و سپس با تغییر قانون اساسی ترکیه و تبدیل ساختار پارلمانی به ریاست جمهوری از مقام خود کناره‌گیری کرد و به ریاست‌جمهوری رسید. از آن زمان او کوشیده تا دایره اختیارات خود را افزایش دهد و در ۲۰۱۷ با برگزاری رفراندوم، مجموعه‌ای از اصلاحات را در قانون اساسی ترکیه انجام داد که قدرت مقام ریاست‌جمهوری را بیش از پیش کرد. طرف دیگر که بخت پیروزی را دارد و رقابت سختی با اردوغان دارد، «کمال قلیچداراوغلو» است. این مرد ۷۴ ساله را به چشم یک بروکرات ضدفساد نگاه می‌کنند، تا آن‌جا که یکی از اسامی مستعارش «عمو بروکرات» است. او که ریشه‌های ایرانی دارد از سال ۲۰۱۰ تا امروز رهبر حزب «مردم جمهوری‌خواه» بوده است.

در نهایت نیز نتایج انتخابات ترکیه بعد از شمارش ۹۸.۶۱ درصد آرا، اردوغان با کسب 49.34 و قلیچدار اوغلو با کسب 45 درصد آرا رسیدند. به این ترتیب اردوغان پس از 20 سال با فاصله کمتر از 1 درصد به دور دوم با یک نامزد انتخاباتی دیگر تن داد.

 در همین رابطه نظرسنجی‌های پولیتیکو نیز نشان می‌دهد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده می‌شود و قلیچداراوغلو با ۵۱ درصد رای می‌تواند اردوغان را با ۴۹ درصد شکست دهد و به ریاست‌جمهوری برسد. با این حال هر کدام پیروز شوند قریب به نصف ترکیه به او رای نداده است یعنی دولتی متزلزل خواهد داشت.

اهمیت بالای این انتخابات برای غرب

نتایج این انتخاباب برای غربی‌ها هم بسیار مهم است. به هر حال نتیجه این انتخابات ممکن است رجب طیب اردوغان را پس از دو دهه، از قدرت کنار بزند. این انتخابات نه تنها رئیس‌جمهور آینده ترکیه، بلکه چگونگی اداره آن، آینده اقتصادی و سیاست خارجی این کشور را نیز تعیین می‌کند. پیش از برگزاری این انتخابات «نیویورک تایمز» نوشته بود: «شکست اردوغان در ترکیه باعث رضایت غرب و نگرانی در مسکو خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در پایتخت‌های غربی، مقر ناتو و کرملین با دقت دنبال می‌شود.» آن‌طور که مهر گزارش کرده، «پولیتیکو» نیز نوشته بود: «صد سال پس از تأسیس ترکیه نوین، اردوغان و رقیبش دیدگاه‌های متضادی از قرن دوم برای ترکیه دارند.» همچنین «ان‌بی‌سی نیوز» در صدر گزارش خود درباره انتخابات ترکیه به زلزله، ضعف اقتصاد و واکنش خشونت‌آمیز علیه میلیون‌ها پناهجوی سوری‌اشاره کرده است که می‌تواند اردوغان را با مشکل مواجه کند. «اشپیگل» آلمان اما پیش‌بینی کرده است که: «اردوغان علی‌رغم همه مسائل می‌تواند پیروز انتخابات شود.»

فراخوان آشوب از سوی مقام سابق پنتاگون

مایکل روبین، مقام سابق پنتاگون و یکی از نام‌های مهم جناح نئو کان، ساعاتی قبل از انتخابات ترکیه، پستی را با عنوان «دعوت به آشوب» منتشر کرد. روبین با این استدلال که اردوغان در انتخابات تقلب خواهد کرد، گفت: آیا ترک‌ها بزدلانه رفتار خواهند کرد یا به خیابان‌ها خواهند آمد؟ روزنامه آیدینلیق ترکیه نوشت:  ساعاتی قبل از انتخابات، بیانیه‌ای رسواکننده از آن سوی اقیانوس منتشر شد. مایکل روبین، یکی از نام‌های مهم جناح نئو کان، رسما خواستار حضور مردم در خیابان‌ها در صورت پیروزی اردوغان در انتخابات شد. مقام سابق آمریکایی نوشت: «اگر اردوغان انتخابات را بدزدد، من 2 سوال دارم: آیا ترک‌ها ترسو و بی‌عاطفه خواهند بود؟» اگر قلیچدار اوغلو به اردوغان اجازه ندهد انتخابات را بدزدد، آیا او هم دستگیر می‌شود؟». 

مایکل روبین  بین سال‌های 1999 تا 2000 در مؤسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن کار می‌کرد. وی پس از تدریس در دانشگاه ییل و دانشگاه عبری اورشلیم در اسرائیل، در دانشگاه‌های سلیمانیه، صلاح‌الدین و دهوک در اقلیم کردستان عراق در سال‌های 2000 و 2001 به تدریس پرداخت. او بین سال‌های 2002 تا 2004 به عنوان مشاور وزارت دفاع ایالات متحده در امور ایران و عراق خدمت کرد. مقالات روبین درباره ترکیه، عراق و ایران در واشنگتن‌پست، نیویورک‌تایمز، وال‌استریت ژورنال، نیوریپابلیک، نشنال ریویو  و  ویکلی استاندارد منتشر شده است.

ممنوعیت‌های انتخاباتی!

نکته جالب توجه دیگر در مورد انتخابات دیروز ممنوعیت‌هایی بود که در روز انتخابات در ترکیه برقرار است. رأی‌دهندگان ترکیه‌ای که در انتخابات سراسری ترکیه شرکت کردند از به همراه داشتن تلفن همراه و دوربین در مراکز اخذ رای و صندوق‌های رای ‌گیری منع شدند. به رای‌دهندگان توضیح داده شده که «ورود به مراکز رای‌گیری با وسایل عکاسی یا ارتباطی مانند تلفن همراه و دوربین عکاسی و فیلمبرداری ممنوع است و نقض این ممنوعیت مستلزم جریمه مالی است و اگر این وسایل نزد رأی‌دهنده باشد، پس از پایان مراحل رأی‌گیری در آخر روز آزاد و بازیابی می‌شوند.»

هیچ‌کس جز خود رای‌دهنده نمی‌تواند وارد اتاق رأی‌گیری شود. هیچ کس در حین رأی‌گیری فرد دیگری را کمک نمی‌کند. رای‌دهنده به طور مستقل رای می‌دهد. اگر رای‌دهنده‌ای بیسواد، سؤالی داشته باشد، رئیس‌ شعبه رأی‌گیری به علائم روی برگه رای اینکه متعلق به کدام حزب سیاسی یا نامزد مستقل است، ‌اشاره می‌کند.

در چارچوب ممنوعیت‌های انتخاباتی، فروش مشروبات الکلی از ساعت ۶ الی ۲۴ دیروز و سرو مشروبات الکلی در اماکن عمومی ممنوع بود. اماکن تفریحی نیز در طول دوره رأی‌گیری بسته بود! از سوی دیگر، دیروز بعد از ساعت ۱۸ کسانی که قصد برگزاری مراسم عروسی داشتند توانستند با رعایت ممنوعیت‌های انتخاباتی و قوانین مشخص شده مراسم خود را برگزار کنند. دیروز همچنین از ترکیه خبر رسید که شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر محدودیت‌های دسترسی برای کاربران خود ایجاد کرده‌اند.

گفتنی است، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و به‌خصوص بعد از حوادثی مانند تحولات جهان عرب، هم الگوی همکاری و هم الگوی تعارض در روابط تهران- آنکارا نمایان بوده است. البته به طور کلی سطح تنش در روابط ایران و ترکیه اگرچه در بعضی مواقع مانند بحران سوریه افزایش پیدا کرده و گاهی حتی شکل خصومت‌آمیز هم به خود گرفته است؛ ولی همواره به شکل کنترل شده بوده و دو طرف سعی کرده‌اند با درک ملاحظات طرف مقابل در مواقع بحرانی به جای تشدید تنش‌ها به مدیریت تنش‌ها بپردازند. پس نتایج این انتخابات برای ایران – با توجه به این‎‌که پیش‌بینی می‌شود مخالفان اردوغان در صورت پیروزی سیاست خارجی متفاوتی داشته باشند – مهم خواهد بود.

گزارش از هادی هدایت زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top